vineri, 9 septembrie 2011

Alte biserici şi cetăţi fortificate din Transilvania

Bălcaciu, localitate situată în judeţul Alba, comuna Jidvei.
Biserica săsească fortificată (evanghelică-lutherană), construită în secolul al XIV-lea, cînd a fost realizat şi sistemul de apărare prevăzut cu două incinte întărite cu turnuri. Turnul-clopotniţă a fost construit în secolul al XIX-lea.
Cheia este, ca în cazul majorităţii bisericilor şi cetăţilor fortificate din Transilvania, la cineva din sat; dacă aveţi timp, merită aşteptarea! Noi n-am avut timp de data asta, aşa că am aruncat doar o privire la exterior.



Bazna, localitate din nord-vestul judeţului Sibiu, în Podişul Tîrnavelor.Cetate ţărănească din secolul al XV-lea, cu biserică în incintă.
Si aici, cheia este la cineva din sat. Numărul de telefon este afişat la intrare, domnul vine în 15-20 de minute. N-am aşteptat, mai aveam multe de văzut! Poate data viitoare…

Cetatea de Baltă, sat în judeţul Alba.Castelul Bethlen-Haller, construit în stilul Renaşterii franceze din secolul al XVII-lea (1615-1624), reproduce corpul central al castelului Chambord din Franţa. Poartă în stil baroc, adăugată ulterior (1769-1773).Este cu circuit închis (probabil hotel-restaurant), nu se vizitează.

Dârlos, sat în judeţul Sibiu.Biserica Evanghelică-Lutherană, arhitectură gotică tîrzie (secolul al XVI-lea), fără turn. Fortificaţie dispărută în zilele noastre. Se pare, totuşi, că la începutul secolului al XX-lea se păstra încă o parte a incintei.Cheia este la cineva din sat, n-am aşteptat.


Richiş, sat în partea de nord a judeţului Sibiu, în Podişul Tîrnavelor, comuna Biertan.
Basilică gotică veche de peste 500 de ani. Intrarea se face pe sub un turn-poartă-clopotniţă. Zidurile vechii cetăţi nu mai sînt în picioare în întregime.
Cheia e la cineva din sat, n-am aşteptat.
La Richiş am ajuns de la Aţel, pe un drum de ţară nepietruit şi nesemnalizat, care se desparţea la fiecare 200-300 m în 3-4. Am mers din groapă în groapă, cu inima tremurînd şi cu gîndul că toate drumurile duc la Richiş. Ceea ce e, probabil, adevărat :) Există şi un alt drum, care însă ocoleşte 15-20km, aşa că noi am făcut offroad… ceea ce NU vă recomandăm şi dumneavoastră.

Şona, localitate în judeţul Alba.Biserica evanghelică fortificată din satul Şona, construcţie din secolul al XVI-lea.
Cheia e la cineva din sat, n-am aşteptat.

Vom reveni cu siguranţă!

2 comentarii:

Vaca Verde spunea...

tare, tare frumoase locuri ne-ati aratat vara asta, multumiiim!
pupici lui fane! ;)

caramica spunea...

multumim si noi ca ne-ati urmarit! si va mai asteptam! toamna frumoasa! fane pups you back :*